software-failure

Reactive Manifesto: recept voor gebruikersvriendelijkheid

Waarom het Reactive Manifesto?

Waarom zou ik me als proces eigenaar, (business)architect, marketeer of ‘gewoon’ gebruiker van een website, apps en applicaties druk maken om een nieuwe manier van software ontwikkelen? Maakt het echt zo veel uit hoe mijn software gemaakt wordt? Ja dus!

We worden in ons dagelijks leven meer en meer geraakt door software. Waar software 25 jaar geleden nog het werk was van mannen in witte jassen – afgezonderd in speciaal gebouwde rekencentra – is het nu een permanent onderdeel van ieders leven.

Niet alleen tijdens werk, maar ook in je vrije tijd. Je wordt wakker en je checkt je Twitter feed en de e-mail die ’s nachts is binnengekomen. Je houdt contact met je vrienden via Facebook. Je plant vergaderingen via Google Agenda en Datumprikker.nl. Je deelt foto’s via Instagram, laat een app bijhouden hoe ver en hoe hard je rent of fietst, en waar je geweest bent. ’s Avonds hang je op de bank en kijk je een film op Netflix.

En niets is zo erg als langzame of falende software. Want je bent net op zoek naar een boek in je favoriete webwinkel en dan komen de zoekresultaten maar niet. Je wil on-line een ticket boeken bij de lokale schouwburg en de website lig eruit omdat vanochtend het nieuwe ticketseizoen is begonnen en de website het aantal bezoekers niet aan kan. Je kijkt naar de Apple keynote van de nieuwste iPhone en de videostream stottert voortdurend. Tenenkrommend en reden om af te haken.

Reactive Manifesto

En dan komt het “Reactive Manifesto” om de hoek kijken. Geschreven door een groep ontwikkelaars en architecten die een patroon zagen in hoe software tegenwoordig gebruikt wordt, en hoe oude manieren van software ontwikkelen daar niet zo goed tegen kunnen. Waarom?

Vroeger werd software gebruikt door een planbaar aantal gebruikers, tijdens kantooruren, en vaak binnen het eigen (kantoor)gebouw. Hedendaagse software wordt echter gebruikt door een vooraf onbekend aantal gebruikers, de hele dag door in verschillende tijdzones, op allerlei devices die je niet vooraf kunt voorspellen, via vaste en mobiele netwerken.

Door je website te baseren op “reactive software” wordt deze responsive, resilient en elastic. Dat klinkt zeer indrukwekkend, maar wat betekent dat voor een gebruiker?

Klanten haken af op een langzame site, dus zorg dat hij snel op gebruikersacties reageert (responsiveness). Klanten haken af als de site niet beschikbaar is, dus zorg dat belangrijke delen het altijd doen (resilientness). En wordt je dienst en de bijbehorende site plotseling succesvol, zorg dan dat je site meeschaalt met de toename in klanten. En betaal tegelijkertijd niet de hoofdprijs als je site in bepaalde periodes minder wordt gebruikt (elasticness).

Dit vergt meer dan “we doen het wel ff in de cloud”. Want inderdaad, “de cloud” regelt de basis voor de bovenstaande aspecten. Maar om optimaal gebruik te maken van alle voordelen van de cloud, moet de software die er draait op een bepaalde manier geschreven worden: “reactive”, een begrip om te onthouden.

WHITEPAPER

Meer weten over Reactive systems, microservices en wat het voor jouw eindgebruikers oplevert? Download de whitepaper van Trivento ‘Het reactive API platform. Van traditionele organisaties naar digitale winnaars‘.

Hierin lees je meer over:

  • Het geheim van digital disruptors
  • Hoe met reactive API’s de business kan worden omgevormd tot een digitaal platform
  • Business Agility als nieuwe norm
  • Hoe VVV het reactive API platform succesvol inzet

reactive api platform



Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand de laatste blogs van Intrapreneur

[wysija_form id=”1″]




There are no comments

Add yours