killer app

Killer App maken: 4 tips!

De App en de intrapreneur

Als intrapreneur heb je anno 2015, ter ondersteuning van je nieuwe dienst of businessmodel, een app nodig. Een App is daarbij ook hip, en de moderne klant vraagt er bijna om! Sterker nog in veel gevallen is een app een cruciale succesfactor.

App design en development slaat echter ook een behoorlijke deuk in je budget. En het is dan nog maar de vraag of je nieuwe dienst of businessmodel ook echt aanslaat in de markt. De onderstaande 4 tips helpen je om een killer app te ontwikkelen. Wat maakt een app nu echt effectief?

1. Zorg dat je App ‘tussen de bedrijven door’ gebruikt kan worden

Voor smartphone apps geldt dat ze vooral in verloren minuutjes gebruikt worden: iemand staat te wachten en kijkt even op zijn telefoon. Daarom zijn sociale media apps zo geliefd, ze vergen weinig concentratie, maar je hebt toch een lekker gevoel omdat je even iets met je “vrienden” hebt gedaan.

Ook een App die je helpt op en rond een specifieke locatie, is geliefd. Denk dan aan Google Maps of de NS Reisplanner. De killer apps sluiten aan op dit typische gedrag van app gebruikers. En zorg ervoor dat zaken die concentratie kosten niet op een app maar een website plaatsvinden. Kies het juiste kanaal voor de juiste functie.

2. De app sluit naadloos aan op de Customer Journey van de gebruiker

Als je van de Amazon website op je laptop overschakelt naar de Amazon app op je tablet of smartphone, zie je dat je winkelwagentje mee gaat. De spullen die je op laptop in het wagentje hebt geklikt, zijn er in de app nog steeds. Veel mailoplossingen werken minder mooi: een mailtje dat je hebt gelezen in je mailprogramma op de laptop, staat op de website nog steeds als ongelezen vermeld.

Verwarrend en vervelend. Om de klant een goed gevoel te geven, moet je app weten wat er via andere kanalen is gebeurd (waar de klant zit in de Customer Journey), en daar de laatste status van kennen. Zorg dat je klant wordt geholpen door een ecosysteem van apps, websites en telefonische ondersteuning met de juiste functies op het juiste kanaal.

3. De app is vooral informatief

Apps worden op de meest vreemde momenten en manier gebruikt. Bij een laptop of desktop computer weet je bijna zeker dat de gebruiker zit, en dan is het prima om (veel) gegevens in te voeren, temeer daar je over een toetsenbord beschikt. Het is ook prima voor de concentratie van de gebruiker.

Een App worden heel anders gebruikt. De app gebruiker zit, ligt, hangt, en loopt. Vaak in een drukke omgeving (onderweg) waarin allerlei andere stimuli om aandacht vragen. Een app gebruiker staat op het trottoir, en probeert tegelijkertijd over te steken. Hij zit in een rijdende auto of trein, of zelfs op de fiets. Hij staat op de luchthaven, te bedenken waar de incheckbalie is en naar welke gate hij moet. Hij staat in de rij in het bedrijfsrestaurant.

In dit soort situaties is het consumeren van info veel gemakkelijker, en toepasselijker, dan het invoeren van gegevens. Want we weten allemaal wat er gebeurt als je al lopend een berichtje intypt. Gelukkig is er autocorrectie. Heb je een intranet of medewerkersportal? Waarom dan niet een app waarmee het vinden van een medewerker in het gebouw een fluitje van een cent wordt?

4. Zorg dat je je app ontwerpt voor puur mobiel gebruik

Je zult vaak horen dat je helemaal geen app (meer) nodig hebt. “Responsive webdesign” is dan het toverwoord. Hierbij reageert je website op de omvang van het browservenster en het soort apparaat waarop die browser draait. Maar veel responsive websites zijn uiterst teleurstellend op mobiele devices. Want er komt meer kijken bij een echt mobiel ontwerp.

Zorg dat er zo weinig mogelijk gegevens ingetypt moeten worden. Gebruik druk- of draaiknoppen, sliders, voorkeuzelijsten, of zorg dat vooringevulde gegevens bevestigd kunnen worden. Kortom, zorg dat de klant kan Kijken, Kiezen en Klikken. Zorg ook dat links en knoppen groot genoeg zijn om makkelijk op te klikken, en dat ze ver genoeg uit elkaar liggen om misklikken te voorkomen.

En dat is allemaal mogelijk met een goede mobiele website. Wil je ook nog opvangen dat je klant een slechte of geen netwerkverbinding heeft? Ga dan voor een native app, en kopieer gegevens van en naar de telefoon als de verbinding goed is.

Dus, maak je app niet alleen mooi en hip, maar maak er een killer app van door te zorgen dat hij vooral echt handig voor de mobiele klant is!

Zorg ervoor dat je de meestgelezen blogs van Intrapreneur niet mist en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

[wysija_form id=”1″]




There are no comments

Add yours