seo

SEO valkuilen, hoe goed ken jij ze?

Het is belangrijk dat onze kennis betreft de veranderingen op SEO gebied up-to-date blijven. Als jouw website goed gevonden wordt, dan moet dat ook zo blijven. Het is gelukkig geen geheim dat Google haar algoritmen regelmatig aanpast om zeker te zijn dat de gebruiker de beste zoekresultaten krijgt. Er zijn daarbij wel een aantal valkuilen waar je op moet letten.
Google’s Penguin update 4.0 werkt in real-time, detectie en de ‘straf’ is dus ook voortdurend en in real-time, wanneer je je niet houdt aan de richtlijnen van Google Webmaster. Bijvoorbeeld: als de links worden gedetecteerd door Google, zal de pinguïn update werken en de links verwijderen.

Wat moet je doen om deze SEO valkuilen te vermijden?

 

SEO

Linkbuilding

Links die zijn bedoeld om de PageRank te manipuleren worden beschouwd als schending van Google’s Webmaster richtlijnen. Dit omvat alle inkomende en uitgaande links van jouw site. Om zeker te zijn, dat jouw website niet voor verkeerde links wordt bestraft, is het belangrijk om alle uitgaande en inkomende links naar jouw website te controleren en er zo voor te zorgen dat je de regels niet schendt. Enkele voorbeelden:

  • Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar jouw site
  • Overmatige linkuitwisselingen (‘Link naar mij en ik link naar jou’) of partnerpagina’s met crosslinks als enige doel
  • Het gebruik van geautomatiseerde programma’s of services om links naar jouw site te maken

Anchor-tekst

Anchor-tekst wordt hetzelfde gezien aan linkbuilding. Ook daarom bestraft Google ook deze SEO tactiek. Een aantal jaar geleden was het gebruik van anchortekst de gemakkelijkste manier om een hogere ranking te krijgen bij zoekwoorden. Maar na de Google Penguin update 2012 wordt dit gezien als overmatige optimalisatie van de website en wordt dit bestraft door Google. Als je toch gebruik wilt maken van anchorteksten, zorg dan dat je een variatie maakt van anchortekstlinks en een paar goede sleutelwoorden. Dit heeft het meest positieve SEO effect.

Gebruiksvriendelijke Mobile website

Sinds april 2015, wordt ook de gebruiksvriendelijke mobiele website in de ranking meegenomen door Google. Een website die ook geschikt is voor mobiel gebruik scoort veel beter dan wanneer dit niet het geval is. Factoren als te kleine, niet goed leesbare teksten en niet goed werkende links spelen hierin een grote rol. Dit belemmert de optimale user experience. Om zeker te zijn van een positief effect, zal je de website moeten optimaliseren voor mobiele gebruikers. Dit zorgt voor een hogere conversie en zal de SEO ranking verbeteren.

Advertenties

Als onderdeel van de mobile vriendelijke strategie, heeft Google aangegeven dat het de ranking omlaag haalt, wanneer er gebruik gemaakt wordt van advertenties die de volledige content bedekken middels een pop-up. Je kent ze wel, heel irritant. Deze advertenties blokkeren volledig de inhoud van de website. Je moet zo’n piepkleine sluitknop zoeken, om de pop-up te kunnen sluiten. Ik kan daar zoals veel anderen behoorlijk geïrriteerd van raken, wat voor een gebruiksonvriendelijke ervaring op de site zorgt. Niet doen dus.

Website engagement

Hoe Google precies kijkt naar de site engagement factor is niet bekend. Het is echter wel een belangrijke SEO factor. Er is een belangrijke relatie tussen website user engagement en ranking in zoekresultaten. Factoren als paginabezoeken, hoe lang is het bezoek op de website en een lage bounce rate zijn enkele punten die de resultaten beïnvloeden. Je kunt via A/B testen de website optimaliseren en op deze manier ervoor zorgen dat je de gebruiker langer op de website houdt. Met deze test methode kun je op twee manieren onderzoeken welke manier het beste de bezoeker aantrekt. Wat weer resulteert in meer clicks zijn en een betere conversie.

Optimale User Experience

Hoewel de gebruikerservaring niet direct beschouwd wordt al ranking factor, is het wel degelijk van belang. Wanneer de website gebruiker weer snel jouw website verlaat, betekent dit voor Google, dat hij niet heeft kunnen vinden wat hij zocht. Dit is een minpunt voor Google en daardoor zal het de zoekresultaten wel beïnvloeden. Kortom zorg voor:

  • Visueel aantrekkelijke website
  • Makkelijke navigatie op de website
  • Goed leesbaar lettertype
  • Hoge kwaliteitsinhoud (fresh content)

Content

Plaats regelmatig nieuwe content op de website. Regelmatig is niet een paar keer per jaar of één keer in de maand. Zorg er ook voor dat het originele content is, dat wordt hoog gewaardeerd in SEO en Google. Het zorgt ervoor dat de gebruiker altijd iets nieuws te lezen heeft en komt daardoor graag terug naar de website. Maak gebruik van trending topics en leuke nieuwtjes binnen het bedrijf. Google wil dat je zorgt voor nieuwe content voor de gebruiker en niet voor de zoekmachines. Als je het wel voor de zoekmachines doet, dan word het ook hoog tijd dat je hier iets aan veranderd. Het gaat tenslotte om de gebruiker!

Misbruik richtlijnen Google Webmaster

Wanneer je misbruik maakt van de Google Webmaster richtlijnen, dan wordt je hoe dan ook bestraft. Je kunt dan weer opnieuw beginnen om alles op orde te brengen. Wanneer je alles weer hebt aangepast volgens de richtlijnen, kun je Google vragen om de straf in heroverweging te nemen.

Veel webmasters gaan weer opnieuw de fout is, na het heroverweging verzoek aan Google, wat ervoor kan zorgen dat je uiteindelijk volledig geblokkeerd word door Google. Het is leuk om even snelle te kunnen scoren, maar op de lange termijn heb je hier helemaal niets aan.

Het Google algoritme wordt met de dag slimmer. De tijd om snelle aanpassingen te doen is er niet, gezien er real-time updates door Google uitgevoerd worden. De technologie wordt steeds slimmer en als je denkt dat jouw SEO trucs onopgemerkt blijven, dan heb je het mooi mis. Bovenal, blijf het belangrijkste onthouden, zorg voor de optimale customer experience, door altijd de gebruiker voorop te stellen, dat is tenslotte waar het om draait.

Wil je geen intrapreneur blogs meer missen? meldt je aan voor een maandelijkse update:

[wysija_form id=”1″]




There are no comments

Add yours