pexels-photo-573241

Succesvol zijn in de digitale wereld: niet alleen voor startups

Als het gaat over digitale transitie, gaat het vaak over succesvolle startups. Kun je ook als bestaande organisatie een digitale transitie maken? Ik ging in gesprek met de ondernemer die in 2008 een succesvolle digitale transitie doormaakte. Ronald van den Hoff van Seats2Meet International bedient 200 ontmoetingsplekken in 28 landen met een team van slechts 6 fte.

Internationaal platformexpert Martijn Arets reist voor Intrapreneur.nl de wereld over om in gesprek te gaan met ondernemers die technologie gebruiken om onze digitale toekomst te vormen. In eerste aflevering, De toekomst van de Uber en Airbnb’s ligt decentraal, en Sharetribe heeft de sleutel, ging hij in gesprek met Juho Makkonen, oprichter van Sharetribe: de ‘Wordpress’ voor marktplaats software.

Vlak na de eeuwwisseling gaven internetbedrijven als Easyjet een voorproefje hoe het internet transactiekosten verlaagd en traditionele intermediairs overbodig maakt. Dit inspireerde dit Meeting Plaza-oprichters Ronald van den Hoff en Mariëlle Sijgers. Zij besloten hun businessmodel radicaal om te gooien met het nieuwe digitale concept, Seats2meet.

Delen van overvloed

In de eerste Seats2Meet locatie op Utrecht Centraal station experimenteerden zij met het delen van overvloed. De lobby, een plek waar over het algemeen bijna niemand te vinden was, werd opengesteld als gedeelde werkomgeving. Ze boden zelfs gratis lunch aan. De extra kosten daarvoor waren minimaal, aangezien er toch al een lunchbuffet klaargemaakt werd voor de betalende gasten. Van den Hoff: “Niemand uit de branche begreep wat we aan het doen waren. In feite creëerden we door het delen van onze onbenutte capaciteit een sterk betrokken community. Het geld dat we normaal besteedden aan marketing, ging nu op aan een paar extra broodjes, gratis koffie en extra bandbreedte voor de WiFi-verbinding.”

De betrokken community werd een sterk marketingkanaal. Daarnaast wist Van den Hoff dat professionals vanzelf een keer een betaalde vergaderzaal nodig zouden hebben. Bijvoorbeeld voor een bijeenkomst of productlancering.

De échte digitale transitie

In 2009 implementeert Seats2Meet het online boekingssysteem dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor Meeting Plaza. Van den Hoff: “Er was nog geen goede oplossing op de markt verkrijgbaar, dus besloten we die zelf te bouwen.” De eerste stap van een traditioneel hospitality-bedrijf naar een hospitality-techbedrijf was gezet.

Het boekingssysteem zorgt er voor dat de transactiekosten drastisch omlaag gingen. Seats2meet is een van de weinige bedrijven waar je je congres (van vijf tot 500 gasten) geheel online kunt regelen. Steeds meer ‘on demand’. “Vroeger trok je 6 tot 18 maanden uit om een congres te organiseren, nu hebben veel organisaties pas drie weken voor het congres contact met de locatie. Binnen de oude, niet-digitale structuur zou je dit soort aanvragen nooit zo snel kunnen regelen.”

Bijkomend voordeel van de digitalisering is dat Van den Hoff vanwege de lage transactiekosten nu ook kleine, eenmalige klanten, kan bedienen. Dit zijn bijvoorbeeld de zelfstandige professionals die komen werken op de Seats2meet-locaties. Dankzij het digitale systeem ontsluit de ondernemer een nieuwe doelgroep. Dat betekent aanzienlijke risicospreiding voor het bedrijf. Waar ze eerst afhankelijk waren van een aantal grote klanten, wordt nu de omzet verdeeld over enkele duizenden kleine opdrachten.

De digitaliseringsslag maakt ook een franchisemodel mogelijk. Ondernemers die een eigen locatie willen opzetten of organisaties die hun onbenutte meters effectiever willen benutten, kunnen intappen op het Seats2Meet-systeem. En zo kan het bedrijf zonder grote investeringen internationaal groeien.

Virtuele kennislaag

Gasten van Seats2Meet worden geacht zich open te stellen voor andere bezoekers en hun kennis en vaardigheden met elkaar te delen. Deze manier van betalen noemt Van den Hoff ‘sociaal kapitaal’. Ook dit aspect van Seats2meet heeft een digitale component. Sinds 2012 is er een tool waarmee gasten op een Seats2Meet-locatie zien wie er op dat moment met welke kennis en vragen aanwezig is.

Onverwachte relevante ontmoetingen

Het slimme systeem is zelflerend en werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Hoe meer matches, hoe beter het systeem in staat is om een koppeling relevant te maken. De Erasmus Universiteit onderzocht de impact van de ontmoetingen bij Seats2meet. Een op de acht mensen die in 2013 twee maanden of langer in het netwerk van Seats2meet zat, maakte een stap in zijn carrière. Denk aan een nieuwe baan, de start van een nieuw bedrijf of een nieuwe opdracht. In 2015 steeg dit percentage naar een op de zes. Van den Hoff verwacht dat het binnen twee jaar stijgt naar een op de drie.

Transformatie

De ondernemer publiceerde in 2011 zijn ervaringen en visie op de toekomst in het boek ‘Society 3.0’. In de transitie naar Society 3.0 ziet hij dat individuen en verbonden netwerken nu toegang hebben tot dezelfde middelen die vroeger waren voorbehouden aan grote organisaties. Deze verbonden individuen, hij gebruikt de term ‘Zelfstandige Professionals’, zullen een steeds grotere flexibiliteit en slagkracht krijgen.

Hoe bestaande organisaties hier mee om moeten gaan? “Je moet dingen durven laten ontstaan. Als je wilt innoveren kun je nooit alle antwoorden vooraf bedenken. Je moet een cultuur creëren waar nieuwe verbindingen kunnen ontstaan, waarin mensen fouten mogen maken en waarin mensen de middelen krijgen om te experimenteren.”

Over de noodzaak is hij duidelijk: “De traditionele markt brokkelt af, dus je moet wat anders gaan doen. Anders dan besta je over vijf jaar simpelweg niet meer.”

Toekomst

Voor Van den Hoff is het duidelijk dat de winnaar in de hospitality-markt die partij is die het meest relevant is voor gasten. Dit is in zijn ogen onlosmakelijk verbonden met het gebruik van digitale technologie, algoritmes en kunstmatige intelligentie.

Seats2meet is op dit moment traditioneel ingericht wat betreft eigenaarschap, maar daar wil Van den Hoff iets aan doen. “Ik kan niet wachten tot blockchain-technologie zo ver is dat je eenvoudigere manier eigenaarschap, ook van mijn organisatie, kunt delen. Via blockchain wil ik een dynamisch gedeeld-eigenaarschap model ontwikkelen, met eigen valuta. Op die manier wordt het veel eenvoudiger om traditioneel en sociaal kapitaal met elkaar te verbinden.”

Zijn visie is duidelijk. Hij is ook realistisch: “Dit duurt nog wel tien jaar, een rigoureuze transitie als deze zal veel tegenstand krijgen van de gevestigde orde die haar opgebouwde belang zal verdedigen.”

Zijn visie op de toekomst van organiseren is kenmerkend van de manier van denken en werken van deze bijzondere ondernemer. En ondernemer die door de jaren een manier heeft gevonden om zijn ‘visie op de toekomst’ te verbinden met het ‘nu’.

Bekijk het interview van Martijn Arets met Ronald van den Hoff van Seats2Meet op Youtube:


 




Aantal
0
shares
0
0